Χωρίς καμιά πρόληψη με τον ειλικρινή πόθο
να πιστέψη σ’όσα πίστευαν οι δικοί του, άρχισε να μελετά την διδασκαλία της
Ορθοδόξου Εκκλησίας που ανήκε, και για να είναι πιό κοντά της υποβλήθηκε επί
τρία χρόνια σ’ όλους τους τύπους, εξομολόγηση, αγία μετάληψη, μη τολμώντας να
κρίνει ό,τι τον πείραζε, εφευρίσκοντας εξηγήσεις για ό,τι εύρισκε σκοτεινό ή
ανεξήγητο.
Αλλά μάταια ό,τι κι’αν έκανε, το λογικό και η καρδιά του επαναστατούσαν.
Μερικές πράξεις, όπως το βάπτι-
μα και η μετάληψη του
φαινόντουσαν σκανδαλώδεις. Οταν τον
ανάγκασαν να επαναλάβη πως η
μετάληψη είναι το αληθινό αί-
μα του Χριστού «του ήρθε σαν μια μαχαιριά στην
καρδιά.»
Ωστόσο δεν ήταν τα δόγματα που ύψωσαν
ανάμεσα σ’ αυ-
τόν και την εκκλησία ένα
ανυπέρβλητο τοίχος, αλλά τα πρακτι-
κά ζητήματα ιδίως δύο: το
αμοιβαίο μίσος των εκκλησιών και η
επικύρωση, ρητή ή σιωπηλή της
ανθρωποκτονίας: ο πόλεμος και η θανατική
ποινή.
Στην «κριτική της Δογματικής
Θεολογίας» χαρακτηρίζει
την θρησκεία όχι μόνο
«παραφροσύνη αλλά συνειδητό και
συμφεροντολογικό ψέμα.»
Το τι πιστεύει περιέχεται
σ’αυτές τι λέξεις. «Πιστεύω στη διδα-
σκαλία του Χριστού. Πιστεύω
πως μόνο όταν την ακολουθή-
σουν όλοι οι άνθρωποι είναι
δυνατή η ευτυχία στη γή.»
Τις δύο μεγάλες αρχές του Ιησού, την αγάπη του θεού,
δηλαδή την απόλυτη τελειότητα
και την αγάπη του πλησίον δη-
λαδή όλων των ανθρώπων χωρίς
καμιά εξαίρεση, εκήρυξαν και
όλοι οι σοφοί του κόσμου: Κρίσνα,
Βούδας, Λάο-Τσέ, Κομ-
φούκιος, Σωκράτης, Πλάτων,
Επίκτητος, Μάρκος Αυρήλιος και
από τους μοντέρνους οι
Ρουσσώ, Πασκάλ, Κάντ, Εμερσον, Σά-
νιγκ και πολλοί άλλοι.
Η θρησκευτική και ηθική
αλήθεια είναι παντού και πάντα ίδια.
Δεν έχω καμιά προτίμηση γιά
τον Χριστιανισμό. Αν ενδιαφέρ-
θηκα ιδιαίτερα για τον
Χριστιανισμό είναι επειδή γεννήθηκα και έζησα ανάμεσα σε Χριστιανούς και
δεύτερο επειδή βρήκα
μεγάλη πνευματική απόλαυση
στο να ξεκαθαρίσω την καθαρή
διδασκαλία από τις
καταπληκτικές παραποιήσεις που επιφέρανε οι εκκλησίες.
Κακές ηδονές που αποκοιμίζουν τη
συνείδηση ονομάζει ο
Τολστόι «Το οινόπνευμα και τον καπνό» και σκληρές
ηδονές που σκοτώνουν την συνείδηση ονομάζει «Τον πόλεμο και το
κυνήγι ».
Περί ζωής
« Επείσθηκα πως η διδασκαλία της
εκκλησίας είναι θεωρητικά, ένα ψέμα πανούργο και βλαβερό, πρακτικά μιά σύν-
θεση από χονδροειδείς
δεισιδαιμονίες και μαγείες που κάτω α-
πό αυτή χάνεται ολότελα το
νόημα της χριστιανικής διδασκαλί-
ας. Το πιό μεγάλο έγκλημα που
ο Τολστόι κατηγορεί την εκ-
κλησία είναι η ανόσια
συμμαχία της με την εγκόσμια εξουσία.
«Τι πρέπει να κάνουμε» Το πιο
σπουδαίο βιβλίο του όπου
Εκφράζονται οι ιδέες του πάνω
στην επιστήμη και την τέχνη:
«Πρέπει να μην ψεύδεσαι, να
μην φοβάσαι την αλήθεια.
«Πρέπει να μετανοήσεις, να
ξεριζώσεις την υπερηφάνεια, που
σούχει ριζώσει με τη
μόρφωση.
Πρέπει τέλος να δουλέψεις
με τα χέρια σου: αυτή είναι η πρώτη και κυριώτερη εντολή.
Και ο Τολστόι απαντώντας στις
ειρωνείες της αριστοκρατίας,
λέει πως η σωματική εργασία
δεν εμποδίζει σε τίποτα τη δια-
νοητική δράση αλλά πως
αντίθετα την κάνει πιό πλατειά και πώς ανταποκρίνεται στις κανονικές απαιτήσεις
της φύσης. Η
Υγιεία βγαίνει κερδισμένη απ’
αυτό και η τέχνη ακόμη περισ-
σότερο.
Το σχολείο το
βρίσκει γελοίο, καταστροφικό και ηλί-
θιο.Αυτή η μέθοδος της
αναγκαστικής μόρφωσης δεν μπόρεσε
να φτιάξει στο πανεπιστήμιο
ανθρώπους που χρειάζεται η αν-
θρωπότητα αλλά ανθρώπους που
χρειάζεται η διεφθαρμένη κοι-
νωνία: δημοσίους
υπαλλήλους, καθηγητές υπαλλήλους, φιλο-
λόγους υπαλλήλους, ή
ανθρώπους αποσπασμένους χωρίς κανέ-
να σκοπό από το περιβάλλον
τους, που η νεότητά τους κατα-
στρέφεται και που δεν
βρίσκουν θέση στη ζωή, « φιλελεύθε-
ρους, ευερέθιστους, και αρρωστιάρηδες.»
Γνωρίστε τις επιχειρήσεις της περιοχή σας....... κάντε έξυπνες αγορές
Με ένα κλίκ στις κάρτες τους
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου