ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ | ΝΙΚΟΣ ΦΙΛΗΣ
Νίκος Φίλης, Υπουργός Παιδείας, Ερευνας και Θρησκευμάτων
«Το σενάριο της αριστερής παρένθεσης τελείωσε» διαμηνύει, μέσω της συνέντευξής του στην «ΗτΣ», ο υπουργός Παιδείας, Νίκος Φίλης. Αν και παραδέχεται ότι ορισμένα από τα μέτρα που πήρε η κυβέρνηση είναι υφεσιακά, ωστόσο σημειώνει ότι «έχουν στον πυρήνα τους τη δίκαιη κατανομή των βαρών». Σε ό, τι αφορά τις αλλαγές που θα γίνουν από τον Σεπτέμβριο στην εκπαίδευση, ο υπουργός Παιδείας εξαγγέλλει μείωση των μαθημάτων στις εξετάσεις των Γυμνασίων και Λυκείων και περιορισμό της διδακτέας ύλης. Επίσης, ανακοινώνει ότι για το επόμενο σχολικό έτος οι προσλήψεις αναπληρωτών εκπαιδευτικών θα περάσουν από την «κρησάρα» του ΑΣΕΠ, το οποίο θα είναι αρμόδιο για τον έλεγχο νομιμότητας των πινάκων κατάταξης και των ενστάσεων.
Συνέντευξη στη Χαρά Καλημέρη
Με την ολοκλήρωση της αξιολόγησης η κυβέρνηση έχει τη δυνατότητα να ασχοληθεί και με θέματα καθημερινότητας. Σε ποιους τομείς πιστεύετε ότι πρέπει να δοθεί βάρος;
Μετά την αξιολόγηση και παράλληλα με τη σταδιακή ρύθμιση του χρέους δημιουργούνται δυνατότητες για να βγει σύντομα η χώρα από την κρίση. Ορισμένα από τα μέτρα που ψηφίσαμε είναι υφεσιακά. Υπάρχει ωστόσο το αντιστάθμισμα της ενισχυμένης χρηματοδότησης, των εισροών 9 ως 11 δισ. ευρώ μέσα στο 2016, που θα τονώσουν την πραγματική οικονομία και θα ενισχύσουν το επενδυτικό ενδιαφέρον.
Με αιχμή τον νέο αναπτυξιακό νόμο που θα κατατεθεί τις επόμενες ημέρες στη Βουλή, μπορούμε να ενισχύσουμε το αίσθημα δικαιοσύνης στους πολίτες με μία σειρά θεσμικών παρεμβάσεων, όπως η πάταξη του λαθρεμπορίου τσιγάρων και καυσίμων, αλλαγές στον χώρο της Παιδείας και της Υγείας, κυρίως προς όφελος των κοινωνικών ομάδων που έπληξε η πολύχρονη οικονομική κρίση. Καθώς και τις αναγκαίες θεσμικές παρεμβάσεις στον μεγάλο ασθενή, τη Δημόσια Διοίκηση, που δημιουργεί εμπόδια στην αναπτυξιακή προσπάθεια και ταλαιπωρεί τους πολίτες.
Ανησυχείτε μήπως από την ψήφιση και κυρίως την εφαρμογή του νέου πακέτου σκληρών μέτρων διαρραγεί η σχέση του ΣΥΡΙΖΑ με τους πολίτες;
Δεν νομίζω. Οι πολίτες γνωρίζουν, παρά το όργιο παραπληροφόρησης, ότι τα όποια μέτρα αναγκάστηκε να πάρει αυτή η κυβέρνηση έχουν στον πυρήνα τους τη δίκαιη κατανομή των βαρών. Το σενάριο της αριστερής παρένθεσης τελείωσε. Η διακυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ αποτελεί το θεμέλιο της πολιτικής σταθερότητας, που ενισχύει την πορεία της οικονομικής ανάκαμψης. Στο τέλος της τετραετίας, αλλά και από αύριο σιγά-σιγά, θα φανούν τα αποτελέσματα στην οικονομία και τη ζωή των πολιτών, με αποτέλεσμα να επιβεβαιωθεί ότι ο ΣΥΡΙΖΑ αποτελεί τη ραχοκοκαλιά του λαϊκού, δημοκρατικού αριστερού ρεύματος που συγκροτεί τον πλειοψηφικό πολιτικό πόλο διακυβέρνησης.
Πολλοί υποστηρίζουν ότι χρειάζεται ανανέωση του κυβερνητικού σχήματος, καθώς παρατηρούνται φαινόμενα «κόπωσης» σε αρκετά υπουργεία. Αν και αυτό αποτελεί αποκλειστική αρμοδιότητα του πρωθυπουργού, θεωρείτε αναγκαίο ένα «λίφτινγκ» στην κυβέρνηση;
Το αποτέλεσμα της κυβερνητικής προσπάθειας είναι συλλογικό. Αναμφίβολα υπάρχει και η προσωπική ευθύνη. Ο πρωθυπουργός κρίνει, αφού άλλωστε αυτός είναι ο πρώτος που κρίνεται από τον λαό. Δεν χρειαζόμαστε λίφτινγκ, αλλά πιο επίμονο προσανατολισμό σε κοινωνικές δράσεις που συγκροτούν το παράλληλο πρόγραμμα κοινωνικής αναδιανομής και ενίσχυσης των φτωχότερων λαϊκών στρωμάτων.
O πρώτος κύκλος του Εθνικού Διαλόγου για την Παιδεία ολοκληρώθηκε. Ποιες αλλαγές θα ισχύσουν από τον Σεπτέμβριο ανά βαθμίδα εκπαίδευσης;
Θα συγκεντρώσουμε τα συμπεράσματα όλων των κύκλων του διαλόγου και θα προχωρήσουμε στην πρότασή μας, επιδιώκοντας την όσο το δυνατόν μεγαλύτερη συναίνεση του πολιτικού και εκπαιδευτικού κόσμου.
Η πρόταση θα θέτει τις κατευθύνσεις για την ανανέωση και τον εξορθολογισμό των προγραμμάτων σπουδών, των βιβλίων και των μεθόδων διδασκαλίας. Θέλουμε η σχολική μονάδα να λειτουργεί ως μία ζωντανή κοινότητα, που θα έχει ελευθερία να θέτει τους δικούς της στόχους, να πειραματίζεται, να διαμορφώνει το πλαίσιο των δραστηριοτήτων της, σύμφωνα με τις ανάγκες και τις προσδοκίες των μελών της.
Στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση, από τον ερχόμενο Σεπτέμβριο ενδυναμώνονται και ισχυροποιούνται τα νηπιαγωγεία, αφού εξασφαλίζεται και η εγγραφή μεγάλου αριθμού νηπίων ηλικίας 4 ετών (προνήπια) σε αυτά. Πρόκειται για μέτρο που θα δώσει οικονομική ανάσα στη λαϊκή και μεσαία οικογένεια που αναγκάζεται να καταφεύγει σε ιδιωτικούς παιδικούς σταθμούς.
Επίσης, θα λειτουργήσει το Ενιαίο Ολοήμερο Δημοτικό σχολείο με διάχυση των γνωστικών αντικειμένων του ΕΑΕΠ και εξορθολογισμό του ωρολογίου προγράμματος ώστε να μην εξουθενώνει τους μαθητές.
Στη Δευτεροβάθμια Γενική Εκπαίδευση θα γίνουν κάποιες πρώτες αλλαγές στα ωρολόγια προγράμματα, ενώ στην επί δεκαετίες - περιφρονημένη τεχνική και επαγγελματική εκπαίδευση, προχωρήσαμε ήδη στην τροποποίηση του νομοθετικού πλαισίου, θεσμοθετώντας 4ο σχολικό έτος στα ΕΠΑΛ, προαιρετικό και επιδοτούμενο, για όσες και όσους αποφοίτους επιθυμούν να αποκτήσουν εργασιακή εμπειρία. Θα ακολουθήσουν και άλλες αλλαγές που θα αναβαθμίσουν την Επαγγελματική Εκπαίδευση, ώστε να εναρμονίζεται με τις απαιτήσεις της ελληνικής κοινωνίας και οικονομίας, να διαμορφώνει ένα ρεαλιστικό όραμα για τους εκπαιδευτικούς και να δίνει ασφαλείς επαγγελματικές διεξόδους στους μαθητές και στις μαθήτριες, που την επιλέγουν.
Μια από τις προτεραιότητές σας είναι η κατάργηση των πολλών εξετάσεων στα Γυμνάσια και τα Λύκεια. Πώς θα αξιολογούνται πλέον οι μαθητές;
Επιδίωξή μας είναι τόσο η ποσοτική διεύρυνση του διδακτικού χρόνου στη Μέση Εκπαίδευση με τον περιορισμό του αριθμού των μαθημάτων που θα περιλαμβάνονται στις προαγωγικές και στις απολυτήριες εξετάσεις όσο και την ποιοτική εμβάθυνση στα διδασκόμενα μαθήματα.
Η επιδίωξη καλλιέργειας της κριτικής σκέψης των μαθητών και των μαθητριών προϋποθέτουν τον περιορισμό της έκτασης της διδακτέας ύλης, με την άρση επικαλύψεων, την αφαίρεση όσων ενοτήτων κριθούν ως λιγότερο αναγκαίες κ.λπ. Έτσι, η διδακτέα ύλη θα βρίσκεται σε πραγματική αντιστοιχία με τον διαθέσιμο διδακτικό χρόνο και κυρίως θα είναι δυνατή η αξιοποίηση μεθόδων, πρακτικών και εργαλείων ενεργητικής μάθησης στη σχολική τάξη, κάτι που θα κάνει εφικτή την κατάκτηση της γνώσης μέσα στον σχολικό χρόνο και θα περιορίσει τον φόρτο εργασίας στο σπίτι.
Ποιος είναι ο σχεδιασμός σας για το εκπαιδευτικό προσωπικό; Πόσες προσλήψεις αναπληρωτών θα γίνουν; Θα υπάρξουν διορισμοί μονίμων εκπαιδευτικών, πότε και μέσω ποιου συστήματος;
Η πρόσληψη προσωρινών αναπληρωτών ή ωρομίσθιων εκπαιδευτικών αφορά στην κάλυψη λειτουργικών κενών τα οποία προκύπτουν καθ’ όλη τη διάρκεια του διδακτικού έτους, λόγω εκπαιδευτικών αδειών, αναρρωτικών αδειών, αδειών κύησης-λοχείας, αποσπάσεων εκπαιδευτικών και τα οποία δεν είναι δυνατό να προβλεφθούν. Και φέτος θα υπάρξουν χιλιάδες προσλήψεις αναπληρωτών με δεδομένο το καθεστώς αδιοριστίας μόνιμου προσωπικού που έχει επιβληθεί τα χρόνια των μνημονίων. Σε αυτή τη φάση δεν έχουν ολοκληρωθεί οι υπηρεσιακές μεταβολές και δεν είναι δυνατό να έχουμε ακόμη την ακριβή εικόνα των αναγκών. Τέλη Ιουνίου αρχές Ιουλίου θα έχει ξεκαθαρίσει η εικόνα.
Όσον αφορά το μόνιμο προσωπικό, έχουμε ένα σχέδιο τριετίας για 20.000 διορισμούς σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης και κυρίως στην πρώτη και τη δεύτερη, το οποίο έχουμε καταθέσει και στους θεσμούς για συζήτηση. Πιστεύω ότι με το κλείσιμο της αξιολόγησης θα υπάρξει το κατάλληλο δημοσιονομικό πλαίσιο για να συζητηθεί σε πολύ πιο θετική βάση το ζήτημα των μόνιμων προσλήψεων στον δημόσιο τομέα και ειδικότερα στην εκπαίδευση. Είμαστε αποφασισμένοι να επιμείνουμε στον στόχο αυτό.
Η αλλαγή στο σύστημα προσλήψεων και διορισμών υπαγορεύεται από τις πρόσφατες αποφάσεις του ΣτΕ που δεσμεύουν τη Διοίκηση. Γι’ αυτό επιλέξαμε να προχωρήσουμε σε ένα σύστημα προσλήψεων μόνο για το σχολικό έτος 2016-2017, όπου ο έλεγχος νομιμότητας των πινάκων κατάταξης και των ενστάσεων θα γίνει από τον ΑΣΕΠ. Στη συνέχεια, μέσα από διάλογο με την εκπαιδευτική κοινότητα θα θεσμοθετήσουμε ένα σταθερό, πάγιο και δίκαιο σύστημα διορισμών και προσλήψεων εκπαιδευτικού προσωπικού.
Αναγκαία η αναμόρφωση των Θρησκευτικών
Η θέση σας για μετατροπή του μαθήματος των Θρησκευτικών σε Θρησκειολογία προκαλεί την έντονη αντίδραση της Εκκλησίας. Επιμένετε σε αυτήν;
Για ιστορικούς λόγους το μάθημα των Θρησκευτικών στη χώρα μας έχει ομολογιακό χαρακτήρα. Αυτό, συνιστά έναν αναχρονισμό που τον αντιλαμβάνονται και φωτισμένοι ιεράρχες και θεολόγοι. Είναι αναγκαία η αναμόρφωση των Θρησκευτικών, σε ένα σύγχρονο, ανοιχτό, μη-κατηχητικό και μη-ομολογιακό μάθημα, που θα δίνει έμφαση και θα παρουσιάζει, βεβαίως, τον πολιτισμικό ρόλο της Ορθοδοξίας στη χώρα μας, αλλά συγχρόνως θα απευθύνεται σε όλα τα παιδιά του ελληνικού σχολείου ανεξάρτητα από την εθνική και θρησκευτική προέλευσή τους.
Γνωρίστε τις επιχειρήσεις της περιοχή σας....... κάντε έξυπνες αγορές
Με ένα κλίκ στις κάρτες τους
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου